LiveZilla Live Help

Sociale Media

Gesponsorde links

Oplossen van computer problemen kan je leren Afdrukken E-mailadres

 

 

 

Computer kapot, stuk

 

 

De (tover)kunst van het Oplossen van computer problemen



Het lijkt wel zo te zijn dat professionele computer reparateurs de een of andere toverkunst gebruiken als het om oplossen van PC problemen gaat. Vaak is het zo dat als je met je ogen knippert de monteur uw probleem alweer opgelost en verholpen heeft. U had voorgenomen om er wat van te leren maar het gaat gewoonweg te snel. De muis vliegt over de monitor en de monteur haalt schermen te voorschijn die u nog nooit heeft gezien en waarschijnlijk ook nooit meer zult zien. Het lijkt wel toverkunst!

Ja, het is waar dat sommige van onze vaardigheden in het oplossen van pc problemen soms hocus-pocus lijken te zijn. Maar in werkelijkheid, is het een mengsel van ervaring en kennis, welke u ook met tijd en inspanning kunt bereiken.



Computer is stuk...hoe kan dat nou weer?

Het is mijn ervaring, dat de meeste computerproblemen ongeveer 80% fysiek van aard zijn, er wordt één of ander component niet goed aangesloten of het component is kapot /beschadigd. Van resterende 20%, worden meer dan 15% direct veroorzaakt door de gebruiker hetzij door weloverwogen hetzij een toevallige activiteit. De problemen die een pc gebruiker zelf veroorzaakt zijn over het algemeen configuratie veranderingen, installatie van nieuwe drivers, of het per ongeluk wissen of verwijderen van belangrijke mappen en/of systeembestanden.

Een computerprobleem komt niet zomaar. Ergens is er iets gebeurd wat de computer slecht doet functioneren. Wanneer ik een probleem op mijn eigen systeem oplos, probeer ik de stappen in gedachten te doorlopen die ik de laatste dagen of de weken heb gemaakt. Voorafgaand aan het probleem. In veel gevallen, zal ik me een installatie of één of andere gedownloade toepassing herinneren. Als de brainstorm niet het beoogde resultaat heeft dan controleer ik alle fysieke onderdelen van de computer. Wordt alles aangedreven? Spinnen de koelventilators nog? Zijn alle kabels nog stevig aangsloten?

Als dit ook geen resultaat oplevert ga ik over op een algehele verse nieuwe opstart. Ik bedoel niet een herstart maar ik laat de computer uitgaan voor minimaal tien seconden. Ik wacht die tien seconden omdat ik er dan zeker van ben dat alle computer hardware gereset wordt. Het klinkt wat vreemd maar veel voorkomende problemen worden met deze simpele ingreep opgelost.



De volgorde van stappen

De volgende stappen welke ik onderneem is het doorlopen van de logboeken en event-viewers welke ik maar kan vinden over de veroorzaker van het probleem. Je hoeft natuurlijk niet de logs van het modem te bekijken als er een probleem is met het afspelen van een video. Ieder probleem is weer anders. Maar ondanks de verschillende problemen probeer ik toch een bepaalde norm voor me zelf aan te houden. Dit is mijn norm:

  1. 1. Probeer tegelijkertijd slechts één storing te verhelpen
  2. 2. Reboot uw computer na elke aanpassing.
  3. 3. Test elke aanpassing voor succes.
  4. 4. Bij meerdere problemen begin bij het kleinste.
    5. Raadpleeg het Internet voor mogelijke oplossingen
  5. 6. Wees geduldig en neem uw tijd.
  6. 7. Neem een pauze als u merkt dat er frustratie optreedt.


Mocht dit alles niet tot het beoogde resultaat lijden dan bent u er zeker van dat u uw best heeft gedaan. Dan word het tijd om de dokter te bellen voor computerhulp op afstand . Ieder heeft zo zijn beroep.

 
We hebben 198 gasten online
De inhoud van Vista Helpdesk.nl is beschermd door auteursrecht en mag niet gekopieerd worden zonder schriftelijke toestemming van de webmaster.
Joomla Template Design

Deze website gebruikt cookies om websiteverkeer te analyseren, functies voor social media te bieden en advertenties te personaliseren. Ook wordt informatie over uw gebruik van de site met onze partners gedeeld voor social media, adverteren en analyse. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information